Korang mesti selalu kan gi hypermarket macam Giant dengan Tesco kan? Benda paling aku benci bila pergi tempat2 macam ni ialah time kat kaunter dan terjadi perkara sebegini..
Cashier : Encik, barang ni takde barcode la..
Aku : So?
Cashier : Takleh nak key in..
Aku : So, takleh jual la?
Cashier : (tersenyum kelat)
Aku banyak kali la kena macam ni, rasa nak pelempang pun ada gak.. Tapi nak pelempang sape? Takkan nak pelempang cashier tu lak, walaupun dia pekerja situ, tu bukan salah dia sebab tempat dia kan depan.. Mestila salah staf2 yang kat blakang tu.. Bila dorang tak buat keje, secara automatik lak keje tu kita yang kena buat.. Bila nak beli barang, kena pastikan ada barcode, baru leh bayar..
Kadang2 aku kesian dengan dorang ni, contohnya macam cashier, waiter or customer service.. Kerja dorang yang 100% berdepan dengan customer memang membuatkan dorang target kemarahan orang lain.. Secara jujurnya, rata2 aku tengok rakyat Malaysia ni semakin kurang adab.. Selalunya orang yang berpangkat tinggi akan rasa diri dia besar bila berdepan dengan orang biasa.. Kalo nak bertekak, mesti nak menang, takpun kuar la ayat "awak tau saya siapa?".. Benda ni macam pelik je kan, sepatutnya dorang la lebih menghormati orang lain sebab dorang tau etika2 dan banyak pengalaman berdepan dengan orang.. Tapi pangkat dan harta boleh mengubah manusia..
Aku bukan la nak stereotaipkan orang berpangkat tinggi, tapi orang2 biasa pun selalu je berlagak paling hebat nak mati.. Pegi restoran pun panggil waiter macam panggil anjing, bersiul je, macam lahanat.. Orang tu keje situ carik rezeki, ko lak boleh buat dia macam tu.. Jaga la perasaan manusia tu, tak kira la dia mamak ke tak, dia bukan kerja dengan ko.. Aku pun kadang2 ada gak call customer service bila rasa tak puas hati, memang aku ada macam marah2, tapi bila dapat penjelasan dari dorang, aku tak berat mulut nak mintak maaf sebab marah2 tadi..
So tolongla yek, kalo kita nak berkelakuan macam sial, nak marah2 orang kat public or in tele-conversation, ingatla, layanla orang sebagaimana kita nak orang layan kita.. Orang yang kite nak marah tu bukan bekerja untuk kite, niat dia ikhlas nak membantu kite, tapi caci makian yang dorang dapat.. Kesian kan.. Letak diri kita kat tempat dorang, nak ke kita kena maki dengan orang? Takde orang yang cakap ye, orang ramai ni skang bila kena marah dengan bos, mula ar nak tulis dalam blog la, forum la.. Kita sendiri benci kena maki, but in the same time, we did that to others.. Tak salah langsung berbudi bahasa, lainla korang kena tipu dlm MLM, memang harus la dicaci maki..
P/S : Satu lagi, tolong la jangan jadi selfish, kalo barang dalam troli tu kurang dari 10, jangan la nak masuk kat Kaunter Ekspres.. Aku tak paham la nape ramai yang macam bodoh gila, padahal ada tulis kat signboard atas kaunter tu.. Selfish nak mampos.. Benda mudah pun tak takleh nak paham, bila tegur dia melawan, memang bodoh sombong..
5 comments:
sbr2!!
hidup mmg mcm nie!!
manusia mmg cepat lupa diri..
masa cik gold jadi kuli kat kedai makan pon pnah kena cam ni,,silap hantaq order,org tu cam keja cikgu ..cakap la elok2.., ni tak, cakap pon nak bagi malu ja.kuli2 cik gold time tu pon cik gold ada degree, sama ja ngan dia...rsa cam nak lempang ja kastemer tu
Kalau ingin orang menghormati kita...pandai2lah menghormati orang lain...
Paling tak suka ayah "Awak kenal saya siapa?'
Rasa nak jawab je...'So what?'
hee..jd b4 letak brg dlm troli pstikn ade barcode..=)
Post a Comment